Monday, November 12, 2007

TIPS #17 :: Jauh Perjalanan, Luas Pengetahuan, Tingkat Kemahiran

JAUH PERJALANAN, LUAS PENGETAHUAN, TINGKAT KEMAHIRAN

Di musim-musim cuti persekolahan atau perayaan seperti Hari Raya, lazimnya kita akan mengambil peluang untuk bercuti dan melawat-lawat tempat yang agak jauh. Samada anda berkenderaan sendiri atau menggunakan kenderaan awam... satu benda yang patut kita bawa bersama (tetapi selalu tertinggal... hmmm...) adalah buku.

Perjalanan yang jauh atau terperangkap dalam kesesakan lalu lintas memberikan kira ruang masa untuk membaca... untuk diri sendiri dan juga untuk anak-anak. Apabila kita membaca buku ketika dalam kenderaan ia akan mempamerkan contoh yang baik kepada anak-anak tentang cara mengisi masa dengan cara yang berfaedah.


Galakkan mereka membaca dengan membawa bersama buku-buku atau majalah, dan letakkan di dalam kenderaan pada tempat yang mudah dicapai. Elok diletak pada poket di belakang kerusi hadapan atau di bahagian atas kerusi belakang dan bukan di dalam beg atau tempat letak barang (sukar diambil).

Selain membaca anda juga dapat melatih kemahiran anak-anak membaca melalui permainan-permainan perkataan seperti yang telah saya sentuh sebelum ini. Bagi anak-anak yang telah pandai membaca, anda boleh melakukan kuiz bagi menguji kefahamannya tentang apa yang telah dibaca.

Gunakan ruang masa ini sebaik mungkin... terutama buat anda yang pada hari kebiasaannya sibuk di tempat kerja dan mempunyai ruang masa terhad untuk membaca bersama anak-anak. Ini peluang anda untuk mendidik dan menggalakkan mereka membaca. Jangan sia-siakannya...!!!


No comments: