Sunday, November 8, 2009

Mendidik Dengan Kesabaran...

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera semua,

Puasa sudah... raya pun sudah... tak lama lagi Aidil Adha pula. Bagaimana rakan-rakan semua? Dah berjaya dalam "memerdekakan" diri dan jiwa, dan seterusnya menjadi insan yang lebih hebat berbanding sebelumnya? Alhamdulillah... saya yakin ramai dari kita yang telah berjaya mengaplikasikan latihan yang dilalui di dalam Universiti Ramadhan lalu ke dalam hidup seharian. Jika masih ada compang-camping di sini sana tu... al-maklumlah kita manusia tidak sunyi dari melalukan kesilapan. Apa yang penting adalah untuk kita terus berusaha memperbaiki diri. Aidil Adha yang bakal menjelang mungkin akan dapat memberikan inspirasi tambahan buat kita semua untuk berkorban dan berjuang.

Dalam membentuk diri yang cemerlang, samada untuk diri sendiri mahu pun anak-anak dan keluarga, KESABARAN merupakan elemen yang sangat penting. Bukankah Allah swt ada berfirman di dalam surah Al-Asr... supaya kita sentiasa berpesan-pesan dengan kesabaran? Mendidik diri, anak-anak dan keluarga bukanlah satu proses yang singkat. Ia mengambil masa yang lama, berperingkat-peringkat, dan penuh dengan cabaran... justeru menuntut kita untuk mempunyai kesabaran yang tinggi.

Hasil didikan jarang sekali dapat dilihat dalam masa yang singkat. Adakalanya, dalam proses mendidik anak-anak contohnya, hasil tidak langsung sempat kita lihat. Tetapi ini tidak bermakna kita boleh berputus asa.

Apa yang mesti kita lakukan adalah untuk menanamkan dan membentuk asas yang kukuh di dalam diri anak-anak. Dan kita perlu lakukan lagi... dan lagi... dan lagi. Bermula dari anak kita dilahirkan sehinggalah dia meningkat dewasa. Apakah ilmu yang perlu kita mula ajarkan kepada anak-anak? Tidak lain dan tidak bukan... awal ilmu itu adalah dengan mengenal Allah.

Sepanjang kita mendidik anak-anak kita akan dicabar dengan pelbagai ujian seperti anak yang tidak mendengar kata, malas belajar, terlibat dengan masalah sosial dan 1001 macam karenah... yang bakal menghakis kesabaran diri. Rakan-rakan semua, memang adakalanya kita akan "hilang sabar" sehingga sanggup meletakkan tangan kepada anak-anak... dan kemudian menyesalinya. Menghukum tidak salah tetapi perlu kena cara dan kaedahnya kerana ia juga merupakan salah satu medium mendidik. Namun ia perlu dilakukan dengan niat mendidik dan bukan didorong oleh nafsu amarah.

Jika asas yang telah kita tanamkan itu kukuh... insyaAllah... yakin dan percayalah... biar jauh mana pun anak-anak kita ini hanyut, satu hari nanti dia akan kembali ke pangkal jalan dan terus kekal di jalan yang lurus. Mulakan didikan dari sekarang... usah tunggu "dah besar sikit" baru nak dilatih dan ditegur. Pepatah Melayu pun ada mengatakan... melentur buluh biar dari rebung.

Hmmm... saya dan suami pun kerap juga hilang sabar dalam mendidik anak perempuan kami yang sorang nih... hehehe. Yealah... kami pun manusia banyak kekurangannya. Kadang-kadang tuh kagum kami melihat rakan-rakan yang mempunyai ramai anak tapi mampu mendidik dan mentadbir keluarga dengan baik... sedang kami anak sorang pun macam tak cukup tangan nak melayan... hehehe.

Apa yang kami pelajari sepanjang menjadi ibubapa (nak masuk tahun ke-10) adalah... untuk membentuk anak-anak dan keluarga yang hebat, kita sendiri perlu sentiasa memperbaiki diri dan berusaha untuk menjadi orang yang hebat juga. Kata orang tu... auranya mampu mempengaruhi anak-anak dan keluarga.

Rakan-rakan macam mana? Apa kata... jom kita semua sama-sama berusaha menjadi IBU BAPA HEBAT?!

Hehehe... panjang pula celoteh saya. Cukup dulu la yea... Ermm di sini saya nak minta maaf pada semua sebab tahun ni Perjumpaan Hari Raya masih tak dapat kami buat sebab habis raya jer kuliah saya terus mula balik dan banyak tugasan kuliah perlu disiapkan. Maaf yea.

Oh yea... dikesempatan ini suka saya nak kongsikan berita gembira yang anak kami, Nur Natasha Azeze pada minggu lepas telah berjaya menjadi Johan Tilawah Al-Quran yang dianjurkan oleh sebuah syarikat korporat. Ini percubaan pertama beliau... dan syukur sungguh kami kerana beliau telah berjaya. Kami berdoa agar kejayaan ini bakal mendorong minatnya yang lebih kuat untuk mendalami ilmu Al-Quran. Kalau rakan-rakan nak dengan bacaan beliau... boleh lihat di post saya di bawah. Taklah macam qariah Malaysia, Syarifah Khasif lagi... bolehlah untuk budak baru belajar.

Dan saat saya menulis buletin ini... hati masih kembang kuncup sebab Tasha baru beritahu yang beliau berjaya mendapat No. 1 dalam kelas untuk peperiksaan akhir tahunnya. Alhamdulillah... rasa nak menitis air mata bila dapat melihat kejayaan anak sendiri.

Hujung minggu ini Tasha ada pertandingan Tea Kwan Do pula. Sama-samalah kita doakan kejayaan Tasha yea.

Kita berbicara lagi nanti...


Selangkah Lebih Bijak

Puan Rosnita
AdikBijak.com

Bahan bacaan tambahan yang saya cadangkan:

2 comments:

lina said...

Good luck Tasha

Anonymous said...

Wah,,seronok nya Tahniah