Saturday, August 22, 2009

Tips #30 :: Teknik Asosiasi Bunyi & Perbuatan (Bah. 3 - Bunyi Huruf)

TIPS #30 :: TEKNIK ASOSIASI BUNYI DAN PERBUATAN (BAHAGIAN 3 - BUNYI HURUF)

Bersambung lagi dari Tips #28 dan #29...

Pada rakan-rakan yang dah bersama kami sejak awal dulu... ingat lagi tak dengan tips bertajuk "Belajar Melalui Hafalan"? Tak mengapalah kalau tak ingat... buat anda dan rakan-rakan yang baru, boleh rujuk kembali tips tersebut di Blog AdikBijak.com dan semak Tips #2 (http://adikbijak.blogspot.com/2007/02/tips-cepat-membaca-siri-ii.html).

Tips kali ini ada kaitan dengan tips #2 tersebut di mana anda akan menggunakan skil semulajadi si comel tu untuknya mengajarnya mengenali dan mengingati bunyi-bunyi (fonik) huruf. Teknik kali ini adalah melalui nyanyian

Saya percaya semua ibu-ibu di AdikBijak.com akan bersetuju dengan saya yang antara perkara yang paling cepat di"tangkap" atau diikuti oleh anak-anak kita sejak dari awal adalah... lagu-lagu... betul, tak? Berbanding perkara-perkara lain yang kita ajarkan... lagu atau sesuatu yang diajarkan secara bernyanyi akan lebih cepat diingati oleh si comel. Ini kerana lagu atau nyanyian tampak lebih menyeronokkan, ceria, berirama dan biasanya berulang-ulang... yang memudahkan kita menarik perhatian anak-anak, dan mudah pula untuk si comel untuk mengajuk dan mengikutinya. Kalau kita lihat dari sudut saintifik pula pendidikan melalui kaedah nyanyian ini akan merangsang kedua-dua bahagian otak kanak-kanak iaitu bahagian logik dan bahagian kreatifnya... mungkin atas sebab itulah (al-maklum saya bukan saintis... jadi pandai-pandai buat hipotesis sendiri) pelajaran lebih mudah diserap kerana keupayaan otak digunakan sepenuhnya semasa anak-anak belajar.

Mengambil kesempatan dari pengetahuan ini kita boleh memperkenalkan fonik-fonik huruf kepada anak-anak melalui nyanyian. Ada boleh reka sendiri lagu tersebut, atau tiru dari rancangan di televisyen, atau paling mudah boleh gunakan lagu yang telah disediakan dalam set "Abu Ada Ayam"

Contohnya yang saya ambil dari lirik lagu "Abu Ada Ayam":

Abu Ada Ayam... A... A... A...

Ular Usik Ulat... U... U... U...

Bobo Main Bola... B... B... B...

... (dan seterusnya)

Nyanyian ini jika anda gabungkan sekali dengan aksi-aksi seperti yang telah saya sentuh dalam Tips #29, akan meningkatkan lagi keberkesanan dan tahap penerimaan anak-anak kepada apa yang kita ajarkannya. Dengan gabungan kaedah ini anak-anak akan menerima ilmu yang diajar melalui hampir kesemua deria yang dimiliknya... sentuh... lihat... dengar.

Apa... Malu nak nyanyi kat anak? Hehehe... apa nak dimalukan. Walau serak-serak basah mana pun suara kita ni, kepada anak-anak andalah Diva Rock mereka. Suara anda merupakan suara yang paling menenangkan dan menyenangkan buat telinga dan jiwa mereka.

Jom cuba... kalau nak panduan lebih lanjut boleh rujuk set "Abu Ada Ayam" atau "Cory Cat" (bahasa Inggeris). Boleh dengar dan lihat sendiri bagaimana Tips #30 ini boleh diaplikasikan dengan berkesan kepada si comel.

Selamat beramal...

Produk Sokongan Yang Dicadangkan:

No comments: