Sunday, April 12, 2009

Tips #28 :: Teknik Asosiasi Bunyi & Perbuatan (Bah. 1 - Bunyi Huruf)

TEKNIK ASOSIASI BUNYI DAN PERBUATAN (BAHAGIAN 1 - BUNYI HURUF)

Tahap penumpuan kanak-kanak amatlah singkat. Mereka tidak seperti orang dewasa yang boleh memberikan perhatian yang panjang atas sesuatu perkara atau aktiviti. Justeru itu tempoh fokus mereka yang singkat itu perlu dimanafaatkan dengan sebaiknya dan dengan cara yang betul agar pembelajaran dapat berjalan semaksimanya walau untuk jangka masa yang singkat.

Perhatian anak-anak perlu kita tarik dahulu sebelum kita cuba mengajarkannya sesuatu. Untuk bahagian pertama ini ingin saya sentuh cara yang betul memperkenalkan bunyi huruf kepada kanak-kanak. Teknik ini sesuai digunakan untuk kanak-kanak berusia 3 tahun dan ke bawah.

Cuba lakukan yang berikut:

Langkah 1: Katakan kepada si comel... "Sayang hari ini Ummi nak perkenalkan satu bunyi. Sayang nak dengar tak bunyi tu?". Pada peringkat ini tujuan anda adalah untuk menarik perhatian si kecil

Langkah 2: Letakkan jari anda dan halakan ke bibir dan katakan pula... "Cuba sayang lihat mulut Ummi ni. Bunyi yang Ummi nak bagi tahu ialah...." Pastikan anak memandang kepada mulut anda sebelum meneruskan ayat anda.

Langkah 3: Sambung dan sebutkan bunyi yang ingin anda ajarkan... contohnya "UUU". Pada peringkat ini pastikan anda sebut bunyi tersebut dengan gaya yang betul dan penuh bersemangat (sila rujuk VCD yang disertakan bersama-sama Set Bacalah Anakku sebagai panduan cara menyebut bunyi huruf dengan tepat)... dan pastikan anak anda melihat ke mulut anda semasa anda menyebutnya.

Langkah 4: Ulang Langkah 2 dan 3 untuk beberapa kali.

Langkah 5: Minta anak anda cuba menyebut bunyi yang baru dipelajarinya.

Langkah 6: Ajarkan satu jenis bunyi sahaja untuk satu-satu masa dan setkan tempoh belajar tersebut untuk 5 - 10 minit sahaja. Bila si comel dah dapat menguasai bunyi tersebut... bolehlah anda perkenalkan bunyi yang lain pula pada sessi seterusnya.

Teknik yang saya tunjukkan di atas adalah teknik untuk melatih kanak-kanak belajar menyebutkan bunyi dengan tepat dan betul. Anda belum lagi sebenarnya memperkenalkan huruf kepadanya. Tetapi lebih untuk melatih otot mulut dan kotak suaranya.

Untuk tips akan datang akan saya sentuh pula bagaimana latihan sebutan huruf ini dapat diperkukuhkan lagi melalui aksi-aksi lakonan dan lagu-lagu.

Selamat mencuba...!!!

Produk Sokongan Yang Dicadangkan:

No comments: