Monday, December 31, 2007

TIPS #19 :: Pasir... Doh... dan Batang Ais-Krim

PASIR... DOH... DAN BATANG AIS-KRIM

Hmmm... apa pula kena mengena Pasir, Doh dan Batang Ais-Krim dengan belajar membaca? Musykil bukan? Yealah... bila sebuat fasal membaca kita pasti sentiasa mengaitkannya dengan buku... atau bahan-bahan bercetak yang seumpamanya.

Untuk melatih anak-anak membaca buku (atau kad imbas atau yang seumpamanya) bukanlah satu-satunya sumber atau bahan yang boleh kita gunakan. Bahan-bahan yang ada di sekeliling kita juga boleh diguna pakai untuk melatih anak-anak membaca.

Contohnya... semasa bercuti dan berehat di pantai anda boleh melarikkan huruf-huruf atau sukukata di atas pasir untuk disebut bunyinya oleh anak anda. Atau galakkannya membentukkan huruf yang bunyinya "beh", atau "ceh" (dan lain-lain) dengan menggunakan batu-batu atau kulit-kulit kerang.

Begitu juga dengan batang-batang ais-krim... setelah isinya enak dinikmati... jangan pula batangnya dibuang. Kumpulkan dan jadikannya sebagai bahan untuk anda dan anak anda membentuk huruf-huruf darinya.

Dan jika di dapur pula... sedang sibuk si comel tu "membantu" anda menguli tepung... ambillah sedikt doh dan bentukan menjadi huruf. Pinta anak anda sebutkan bunyi huruf yang baru sahaja anda bentuk. Nak lebih best lagi... doh yang dah dibentuk tadi... kekalkan dan masak bersama adunan lain. Anda akan lihat betapa terujanya si comel tadi menunjukkan "aaa" atau "uuu" yang baru dimasak kepada ayahnya. Dan bila disuap ke mulut dia pasti akan menyebutkan kembali bunyi-bunyi huruf yang sedang dimakannya.

Aktiviti yang pelbagai ini akan menjadikan proses belajar membaca sebagai suatu yang menceria dan menyeronokkan. Terlalu stereotaip dalam mendidik anak membaca akan menjadikannya cepat bosan... malah benci kepada aktiviti membaca dan buku.

Eh... donat bentuk "beh" tadi siapa makan ya? Hehehe.

No comments: