Tuesday, December 7, 2010

Tips # 34: Didik Anak Membaca Seawal Dalam Kandungan (Bah. 1 - Permakanan)

DIDIK ANAK MEMBACA SEAWAL DALAM KANDUNGAN (BAH. 1 - PERMAKANAN)

Setelah sekian lama saya kongsikan tips-tips melatih anak membaca yang umumnya sesuai untuk diaplikasikan bagi Si Comel yang berusia 1 tahun dan ke atas. Tetapi kali ini rasanya elok jika saya undur sedikit ke belakang (backtrack) dan kongsikan kepada rakan-rakan tips-tips yang boleh diamalkan sejak Si Comel berada dalam kandungan lagi agar bila beliau lahir kelak, Si Comel ini bakal lahir sebagai anak yang siap sedia dan bersemangat untuk belajar.

Untuk bahagian pertama ini suka saya kongsikan tentang peri pentingnya permakanan seimbang dan berkhasiat semasa ibu-ibu mengandungkan Si Comel.

Sel-sel otak Si Comel tumbuh dan berkembang dengan pesat pada 20 minggu pertama ia berada di dalam kandungan. Pada tempoh ini kira-kira 250,000 sel otak (neuron) akan terbentuk setiap minit. Protin yang baik amat diperlukan sepanjang tempoh ini bagi membantu pertumbuhan sel otak dan pembentukan saluran darah yang sempurna. Justeru itu amatlah penting buat ibu-ibu mengamalkan pemakanan yang kaya dengan protin seperti pengambilan kekacang, daging, telur dan sebagainya.

Di samping itu ibu-ibu mengandung juga perlu memastikan nutrisi lain yang seimbang seperti asid folic, zat besi, kalsium, vitamin A dan lain-lain diambil bagi memastikan Si Comel yang sedang dikandung menerima bekalan nutrisi yang lengkap bagi perkembangan menyeluruh yang sihat dan sempurna. Oh ya... jangan lupa untuk banyak meminum air semasa hamil kerana air akan dapat membantu melancarkan tubuh memproses dan mencernakan nutrisi dari makanan yang diambil.

Elakkan rokok (juga asapnya), juga pengambilan minuman alkohol (haram buat kita umat Islam). Hmmm... bukan sahaja semasa hamil, tetapi jauhilah buat selama-lamanya... hehehe. Kalau ada para bapa yang merokok tu... semasa si ibu mengandungkan anak pertama ni eloklah jadikan SEBAB UTAMA untuk hentikan terus tabiat merokok demi masa depan Si Comel ya!

Ringkasnya... janin yang sihat memerlukan makanan yang berkhasiat dan seimbang. Bagi memastikan Si Comel yang bakal lahir nanti pintar dan cerdas... amalkanlah permakanan yang sihat! InsyaAllah... bila dah lahir nanti cukup mudah kita didiknya untuk cepat dan pintar membaca.

Jadi apa menu hari ini...???!!!

Produk Sokongan Yang Dicadangkan:

No comments: