Sunday, November 8, 2009

Tips #31 :: Teknik Asosiasi Bunyi & Perbuatan (Bah. 4 - Bunyi Huruf)

TIPS #31 :: TEKNIK ASOSIASI BUNYI & PERBUATAN (BAH. 4 - BUNYI HURUF)

Tips kali ini akan menggabungkan apa yang telah rakan-rakan pelajari pada Tips #28, #29 dan #30. Ingat lagi tak tips-tips tersebut? Kalau dah lupa atau terasa nak buat ulangkaji... boleh rujuk tips-tips tersebut di Blog AdikBijak.

Melalui tips-tips yang lalu anda telah memperkenalkan fonik-fonik (bunyi) huruf tanpa memperkenalkan langsung bentuk atau rupa huruf itu sendiri. Si comel anda pada masa ini saya yakin tentu telah lancar dan petah menyebut fonik-fonik terbabit samada melalui latihan sebutan (Tips #28), permainan (Tips #29) dan nyanyian (Tips #30). Dan kini masanya untuk anda perkenalkan bentuk hurufnya pula.

Untuk latihan kali ini anda memerlukan kad imbas bersaiz sederhana atau besar (jika anda telah memiliki set Abu Ada Ayam atau Cory Cat kad imbas ada disertakan di dalamnya). Seeloknya yang tidak mempunyai apa-apa gambar (huruf semata-mata) dan membunyai warna yang terang.

Apa yang perlu rakan-rakan buat kali ini adalah untuk mengulangi aktiviti-aktiviti yang telah saya terangkan di dalam Tips #28-#30... dan kali ini setiap kali anda sebut fonik huruf tersebut anda tunjukkan kad imbas yang memaparkan huruf terbabit.

Sebagai contoh... bila anda nyanyi:

Abu Ada Ayam... aaa... aaa... aaa...

Tunjukkan kad imbas dengan huruf "A" kepada Si Comel semasa anda sebut "aaa... aaa... aaa..."

Cara yang paling baik untuk menunjukkan kad imbas tadi adalah dengan meletakkannya hampir dengan wajah anda (dekat dengan mulut). Dengan cara ini anak anda akan dapat melihat asosiasi antara bunyi huruf dan bentuk hurufnya.

Lakukan aktiviti ini berulangkali untuk meningkatkan kefahaman dan kemahiran anak anda.

Apa pun had kad setiap sessi untuk 5 - 10 minit sahaja dan lakukan dalam suasana ceria dan santai.

Apa tunggu lagi... cubalah

Produk Sokongan Yang Dicadangkan:

2 comments:

RAFIDAH said...

SALAM MANE NAK DPT CD CORY CAT TU?

Puan Rosnita said...

Waalaikummussalam Rafidah,

Set Cory Cat tu boleh dibeli terus dari laman AdikBijak.com