Wednesday, February 18, 2009

Tips #27 :: Belajar Membaca Melalui Pendekatan Multisensory

BELAJAR MEMBACA MELALUI PENDEKATAN MULTISENSORY

Melatih dan mendidik anak-anak untuk membaca tidak memadai dengan menggunakan buku atau bahan-bahan bercetak sahaja. Ini kerana kemahiran membaca boleh dibentuk melalui pendekatan, kaedah dan medium yang berbagai. Rangsangan yang diberikan kepada pelbagai deria yang ada (sentuh, pandang, dan dengar) akan meningkatkan dan mempercepatkan pemahaman anak-anak kepada asas-asas kemahiran membaca.

Untuk menguasai kemahiran membaca dengan baik seseorang kanak-kanak itu sekurang-kurangnya perlu dirangsang deria pandang dan deria dengarnya. Ini kerana melalui deria pandang anak-anak akan kita perkenalkan dengan bentuk-bentuk huruf... sementara deria dengar pula memberikan maklumat bunyi (fonik) huruf yang dilihatnya. Dalam banyak kes... membenarkan anak-anak merasa atau menyentuh bentuk-bentuk huruf (melalui keratan huruf atau huruf yang dibentuk menggunakan tanah liat contohnya) akan memperkukuhkan lagi apa yang dilihat dan didengarinya.

Bolehkah ketiga-tiga deria ini dirangsang serentak?

Boleh... Caranya mudah sahaja. Sebagai contoh... katakan anda menggunakan kad imbas yang mempunyai bentuk-betuk huruf yang jelas dan terang. Ambil 1 atau 2 kad (suka saya cadangkan bermula dengan mana-mana huruf vokal iaitu a, e, i, o, u) dan tunjukkan kepada anak anda sambil anda bunyikan fonik huruf tersebut (bunyikan foniknya ya... bukan "nama" huruf...!!!). Kemudian pegang tangan anak anda dan halakan telunjuknya pada huruf tersebut dan gerakkan mengikut bentuknya... sambil itu bunyikan sekali lagi fonik huruf tersebut.

Ulang latihan di atas beberapa kali. Untuk lebih menarik dan tidak membosankan anak, anda boleh lakukan sambil menyanyikan lagu-lagu fonik yang menghiburkan.

Cubalah...!

Untuk lebih mudah suka saya cadangkan anda menggunakan produk "ABU ADA AYAM" yang telah disusun khusus untuk aktiviti-aktiviti seperti di atas. Di dalamnya terkandung kad-kad imbas dan CD lagu-lagu fonik yang menyeronokkan... juga disertakan sebuah buku mewarna sebagai latihan pengukuhan.

2 comments:

Unknown said...

macam mana nak beli buku ni? berapa harganya?

Anonymous said...

Assalamualaikum Siti Hajar,
Buku ni boleh dapatkan terus dari laman web AdikBijak.com (http://www.adikbijak.com)