Tuesday, February 19, 2008

TIPS #21 :: Mulakan Dengan Bercerita... Bukan Membaca (Bah. II)

MULAKAN DENGAN BERCERITA... BUKAN MEMBACA (BAH II)

Pada bulan yang lepas telah saya sentuh bagaimana untuk anda bermula memperkenalkan buku kepada anak-anak dan seterusnya menanamkan minat untuk membaca di dalam diri mereka. Kali ini menyambung kepada tips tersebut... tugas bercerita kini kita serahkan pula kepada si comel.

Setelah melalui beberapa sessi bercerita dengan anak anda, dan jika anda telah melakukannya dengan baik (cthnya bercerita dengan penuh keceriaan dan nada suara yang menghiburkan), anda akan lihat yang si kecil kesayangan anda ini begitu berminat untuk menyampaikan "cerita" versi dirinya pula. Beliau akan kelihatan sering menyampuk cerita anda... atau ingin segera ke muka surat kegemarannya... atau dari awal lagi telah memilih buku yang diingininya.

Pada peringkat ini anda perlu memainkan peranan dengan memberikan galakan kepada si kecil untuk mengembangkan imaginasinya. Benarkan dia "bercerita" dan anda main peranan sebagai pendengar yang responsif (active listener). Cuba seboleh mungkin pandu penceritaannya agar sentiasa berkait dengan gambar-gambar atau cerita di dalam buku tersebut dengan sesekali bertanyakan sesuatu tentang cerita yang sedang di sampaikannya.

Usah cuba memperbetulkan cerita anak anda... biarkan imaginasinya berkembang luas. Walau aneh atau tidak masuk akal sekalipun ceritanya... teruskan peranan anda sebagai pendengar yang baik.

Aktiviti ini merupakan antara langkah-langkah awal dalam menanamkan minat anak anda terhadap buku. Dan dalam tips akan datang akan saya sentuh bagaimana pula melalui aktiviti ini anda dapat mula memperkenalkan perkataan-perkataan asas kepada anak anda.

Buku-buku yang dicadangkan:

No comments: