Friday, August 17, 2007

Meremajakan Kembali Negaraku Malaysia

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Tahun ini... bulan ini... kita akan meraikan ulang tahun kemerdekaan negara yang ke-50 tahun. Dalam usia ini kalau manusialah... dah boleh dipanggil seorang yang matang, berpengalaman dan sudah masak dengan asam garam kehidupan. Tetapi di dalam usia ini juga badan dan sendi-sendi sudah mula merasa sakit di sana... lenguh di sini. Mudah kata... sebagai manusia kita mula melangkah ke arah proses penuaan. Tiada apa yang boleh kita lakukan bagi mengembalikan keremajaan yang telah lama luput. Rumah dah kata pergi... kubur pun dan melambai-lambai minta diisi... isk!!!

Sebagaimana tubuh manusia... sesebuah negara juga akan melalui proses yang serupa. Pada usia sebegini kita sudah dapat lihat tanda-tanda "penuaan" yang berlaku kepada negara yang tercinta ini. Saya lebih berminat menyentuh tanda-tanda dalam bentuk kekalutan pemikiran dan halatuju para remaja dan anak-anak kita kini. Anak-anak kita seolah-olah mula hilang arah tujuan hidup, semangat kecintaan kepada Agama, Bangsa dan Negara bagaikan telah pudar. Begitu juga terlihat lunturnya rasa hormat mereka kepada ibu bapa, para guru dan orang yang lebih tua. Hiburan seolah-olah menjadi matlamat utama, penghibur dijadikan ikon kesempurnaan dan kejayaan, dan budaya barat sudah diceduk menjadi budaya sendiri.

Setiap hari pasti kita dihidangkan dengan berita permasalahan antara pelajar dan guru, kegawatan sosial anak-anak, sumbang mahram, gangsterisma, buang anak... dan lagi... dan lagi... dan lagi. Aduh ke mana sebenarnya arah anak-anak kita ni?!!!

Pun begitu, tidak sepertimana tubuh manusia yang tidak boleh kembali muda... sesebuah negara boleh kembali diremajakan. Negara kita Malaysia ini mesti dibawa kepada proses peremajaan semula agar ia dapat bersedia dibawa menjadi sebuah negara yang Terbilang.

Tetapi bagaimana???

Ingat lagi bagaimana ayah dan ibu kita dahulu melalui hari-hari selepas merdeka? Bertapa bersungguhnya mereka mengasuh kita untuk menjadi insan berguna. Jika perlu tanah digadai... jika perlu tulang empat kerat terus dihempas... akan mereka lakukan bagi melihat kita menerima asuhan dan kasih sayang yang sempurna. Dan ingat lagikah pula betapa tingginya hormat dan sanjungan kita kepada para guru?

Suasana seperti inilah yang berlaku semasa negara masih diusia remajanya. Dan suasana yang sama jugalah yang perlu kita kembalikan untuk meremajakan semula negara. Untuk melakukannya ia perlu bermula dari rumah... atau dengan kata lain ia mesti bermula dari diri kita sendiri sebagai ibu bapa.

Seperti yang pernah saya tulis sebelum ini... sikap dan keperibadian anak-anak sebahagian besar adalah dipengaruhi oleh tingkah laku dan peranan yang kita mainkan sebagai ibu bapa. Kita perlu memanafaatkan setiap masa yang ada menjadi masa yang berkualiti bersama mereka. Kasih sayang, perhatian, dan bimbingan langsung dari kita akan dapat membentuk dan melahirkan kembali generasi anak-anak yang cintakan Agama, Bangsa dan Negara. Juga generasi yang kembali hormat kepada ibu bapa, guru-guru dan orang yang lebih tua. InsyaAllah... negara akan dapat diremajakan kembali dan sedia dipimpin oleh generasi yang benar-benar faham dan tahu matlamat kenapa kita dilahirkan di dunia oleh Allah s.w.t.

Bersempena bulan kemerdekaan negara ke-50 ini, ambilah sedikit masa untuk menghayati erti kemerdekaan bersama anak-anak. Duduk dengan mereka dan berceritalah apa yang anda faham tentang kemerdekaan. Kongsikan hasrat dan cita-cita yang anda mahu mereka capai sebagai generasi pelapis masa hadapan. Anda mungkin juga boleh bawa mereka mengunjungi tempat-tempat bersejarah... dan di pagi hari kemerdekaan... bawa mereka menyaksikan perbarisan hari kebangsaan. Sambutan malam kemerdekaan yang rata-rata hanya dipenuhi konsert... rasa saya tak payahlah yea... (Maaf itu pandangan peribadi saya...)

InsyaAllah, bersempena sambutan bulan kemerdekaan ini AdikBijak.com
akan dan sedang mengadakan beberapa program khusus untuk bulan ini antaranya Program Eksplorasi Buku Bersama AdikBijak yang membawa tema "Pengkisahan Kemerdekaan", Peraduan Wajah-Wajah Anak Merdeka dan juga Jualan Mega Merdeka.

Akhir kata... kibarkan Jalur Gemilang. Dan tunjukkan rasa syukur anda menjadi anak-anak merdeka.

Merdeka...!!!

Merdeka...!!!

Merdeka...!!!

Semoga Allah s.w.t sentiasa merahmati dan melindungi negara kita Malaysia dan seluruh rakyatnya. Amin.



"SELANGKAH LEBIH BIJAK"

Puan Rosnita
AdikBijak.com

1 comment:

Khadijah said...

salam

sori, ini tak berkait dgn tajuk pos di atas. saya tak jumpa email atau no fon pn rosnita atau adikbijak.com so terpaksa saya tanya dgn cara begini. sebenarnya nak tanya pasal pakej jualan merdeka. macamana nak beli pakej tu? sbb sy tengok di website adikbijak.com tak ade pulak pakej tu dlm katalog. Dan kalau saya klik gambar pakej merdeka pada website tu pun, pop-upnya tak keluar. Saya berminat dgn pakej 14. Masih ada stok lagi tak? sekian tq. Kalau tak nak reply di sini, harap boleh email kpd khadijahwmg -at- gmail dotcom.