Tuesday, March 6, 2007

Tips Cepat Membaca - Siri 8

PUNCA ANAK KURANG TUMPUAN, MALAS DAN LESU

Tips kali ini berbeza sedikit berbanding tips-tips yang lalu. Kalau sebelum ini saya kerap memberikan teknik dan pendekatan yang perlu anda lakukan bagi melatih anak cepat membaca... tetapi kali ini saya nak sentuh tentang pra-persiapan sebelum melatih mereka membaca.

Tahukah anda, menurut kajian sebuah universiti terkemuka di United Kingdom kanak-kanak yang tidak mengambil sarapan pagi mempunyai kemampuan dan keupayaan otak yang tidak jauh bezanya dengan orang dewasa berusia 60 tahun... semasa di dalam bilik darjah? Mengejutkan bukan?

Peranan sarapan amat penting buat anak-anak kerana ia memberikan tenaga dan zat segera bagi mengembalikan fungsi badan terutamanya otak setelah berehat sepanjang malam. Tanpa nutrisi yang diperlukan... kita akan dapati anak-anak akan sukar memberikan tumpuan pada pelajaran, cepat mengantuk, keletihan dan malas.

Jadi pastikan anak-anak kita mendapatkan sarapan pagi setiap hari. Tak perlu sarapan yang berat-berat, bijirin bersama susu atau minuman koko sudah memadai. Ditambah juga dengan beberapa butir kismis atau buah kurma sebagai amalan harian untuk mencerdaskan minda.

Emmm... apa sarapan untuk esok yea ibu?!

Nota: Dapatkan tips-tips mencerdaskan minda dari Ustazah Siti Norbahyah dalam buku beliau "Panduan Mencerdaskan Minda"

No comments: