Monday, September 1, 2008

Tips #25 :: Buku Tanpa Cerita

BUKU TANPA "CERITA"

Bila memperkatakan tentang buku kanak-kanak pasti akan segera terbayangkan di dalam minda kita sebuah buku yang mempunyai gambar-gambar terang dan menarik dan disertai dengan tulisan-tulisan yang memberikan cerita kepada buku tersebut. Tetapi ada sejenis lagi buku kanak-kanak yang mana di dalamnya hanya mempunyai gambar... dan tidak mengandungi sebarang cerita langsung.

Buku jenis ini dikenali sebagai "first touch" atau "playbook" yang mana matlamat utama buku seperti ini adalah untuk memberikan pendedahan awal kepada bayi dalam mengenali buku dan berinteraksi dengannya. Contoh buku seumpamnya adalah buku "Bouncy Lamb" yang ada terdapat di laman AdikBijak.com.

Melalui buku ini anda akan memperkenalkan kepada bayi apa itu buku. Dengan setiap hari anda merujuk kepada objek tersebut sebagai "buku" atau "book" anak anda akan mula mempelajari apakah yang dikatakan buku itu. Buku playbook ini memberikan pengalaman yang menyeronokkan buat bayi kerana melaluinya si comel akan dapat menyentuh, bermain, menggigit dan berinteraksi dengannya.

Untuk meningkatkan lagi keseronakkan kepada si comel, rekalah cerita-cerita berdasarkan gambar yang ada. Mimik muka dan nada suara pelbagai yang anda buat tentu akan menjadikan sessi mengenali buku ini menjadi lebih dinantikan si comel.

Pengalaman awal yang mengembirakan ini bakal menanamkan minat dan cinta yang mendalam dan berpanjangan kepada buku, dan insyaAllah minat ini akan terus dibawanya sehingga dewasa.

Jom bermula awal. Usah terlewat...!!!

No comments: